lauantai 4. helmikuuta 2012

Vanilla planifolia

Tästä orkideasta olen jaksanut iloita! Olin tästä jo tovin kerennyt haaveilla, ja yritttänyt saada sen kertaalleen Suomen orkideayhdistyksen yhteistilauksessakin, tuloksetta. Suureksi ilokseni sain sen kuitenkin viime kesänä eräältä alueemme orkideaharrastaja ystävältäni! Toivoisin kovasti näkeväni vanillani jonain päivänä vielä kukassakin, ja se taas ei olekaan sitten ihan helppoa ja yksinkertaista - kuulema!

Kasvualustana vanillallani on enimmäkseen kasvuturvetta johon olen sekoittanut hieman hiilipaloja, ja männynkaarnaa. Ohuesti, ihan pinnalla on männynkaarnaa ja lekasoraa. Tällä hetkellä vanillani työntää joka lehtihangastaan uutta terhakkaa versoa. Tämä kukka ei pidä kuivuudesta, kastelenkin sen vähintään kerran viikossa kunnolla 'punniten' ruukkua aina ennen kastelua kuitenkin 'käsikopelolla' siltä varalta, etten tule veden kanssa liioitelluksi! Kohtuus kaikessa. Tästä päivästä alkaen, aina syksyyn asti, annan sille joka kastelukerralla miedosti orkidealannoikkeella terästettyä vettä :)


2 kommenttia:

  1. Hei!
    Olen etsiskellyt myös vanilijaa vaikka msitä mutta huonosti on tarjolla. onko mahdollista myydä minulle pientä pistokasta?
    Terv.Marjo Pöllä marjo.polla@elisanet.fi

    VastaaPoista